Investering Intercity Harderwijk te kostbaar

Intercity
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

True gaming verkeersleiding prorail trein nederlandTijdens de opening van verkeersleidingspost Utrecht werd spelenderwijs duidelijk gemaakt dat een Intercity of extra halteringen bij Harderwijk, niet haalbaar is. De focus ligt bij sterk spoornetwerk rond Utrecht en met de komst van de Hanzelijn zijn er geen 'overbodige' investeringen nodig voor de lijn Wezep-Zwolle-Amersfoort. Ondanks de intensieve lobby door Harderwijkse politici kan een Intercity alleen stoppen als er meer rails komt op de Veluwelijn en deze oplossing kost tenministe 200 miljoen. 


TDL utrecht nieuw 20155Randstad
Utrecht is hét spoorknooppunt van Nederland en verbindt miljoenen treinreizigers in hun reis door het land. Meer treinen en een groeiend aantal reizigers maken het noodzakelijk om het spoornetwerk rond Utrecht en station Utrecht Centraal te vernieuwen. De stationshal wordt ruim twee keer zo groot, ProRail legt extra sporen en een nieuw perron aan en bouwt  nieuwe stations in de omgeving van Utrecht. Op dit moment is het enige alternatief voor Harderwijk om sneller in Utrecht te komen; een sneldienst met bussen die stoppen bij de Uithof. Als het aan de provincie Utrecht ligt kan deze busdienst op korte termijn worden gerealiseerd, want hiermee is het mogelijk om een volwaardig NS station te maken bij de Universiteitswijk.



Waarom is de Hanzelijn gebouwd (ProRail 2008)
-Snellere verbinding tussen de Randstad en noordoost Nederland
-Dronten en Kampen beter bereikbaar
-Stimulans economische ontwikkeling (Flevoland)
-Kostbare uitbreiding lijn Weesp- Amersfoort-Zwolle overbodig
hanzelijn 2008 prorail presentatie dvd